Mới đây, sau khi bị buộc phải đổi thay trước đà nhận thức tiến bộ của những "kẻ vô thần nhân bản", Giáo hoàng "từ chức" cho người khác thay -hành động gián tiếp khước bỏ niềm tin "chúa Thánh Thần soi sáng" chọn Giáo Hoàng- Vatican đang dần phải chấp nhận tính bình thường hóa nhân phẩm của "đồng tính luyến ái", điều mà từ "Thánh Kinh" cho đến các "kinh thánh" lên án cho đến các điều luật của Nhà nước các nơi đã và vẫn đang trừng phạt đủ cách.
Sự kiện này chứng minh một lần nữa sự khẳng định của trang Nhanchu rằng BẢN CHẤT TÔN GIÁO TÍN LÝ, cũng như BẢN CHẤT NHÀ NƯỚC là TÀN ĐỘC và TRÌ TRỆ LẠC HẬU.
Nếu không có những nỗ lực PHẢN KHÁNG ĐẤU TRANH MIÊN TỤC của những người có tư tưởng và hành động sáng tạo nhân bản, thì những Tôn Giáo tín lý này không thay đổi tiến bộ!
Cũng như định chế Nhà nước- từ thể chế vua chúa vương quyền cho đến các thể chế độc tài, nếu không có những người quả cảm sáng tạo và hành dộng đối kháng miên tục, thì bọn quyền bính này đã không "đổi mới, mở cửa", chỉnh lý và... dân chủ hóa ... như hôm nay!!!
Tất cả là nhờ những nỗ lực của những người ĐƠN LẺ dám nghĩ, dám làm, rồi được tiếp nối miên tục từ bao thế hệ trước, như Voltaire, Jefferson , Albert Einstein, Steven Weinberg v.v Họ là những người KHỞI ĐI từ chủ trương NHÂN CHỦ (HUMANISM) triết thuyết tiến bộ về cuộc đời không cần thần quyền tín lý, xác định khả năng và trách nhiệm con người tự truy tìm hướng đến cuộc sống luân lý của những đáp ứng hoàn thành cá nhân khao khát một nền chân thiện vĩ đại hơn của nhân bản ..( Humanism is a progressive philosophy of life that, without theism and other supernatural beliefs, affirms our ability and responsibility to lead ethical lives of personal fulfillment that aspire to the greater good of humanity.)
Anarchism (không Chúa, Không Chủ -phi quyền chính) còn đi xa hơn, không chỉ bác bỏ tín lý cho rằng Con Người cần một đấng vô hình thần quyền ban phát và dẫn dắt, mà còn bác bỏ luôn cả tín lý về một nhu cầu xã hội cần lãnh đạo qua định chế Nhà Nước chính phủ. Họ khẳng định Con Người đủ khả năng cùng với nhau hoán thành các khát vọng một cách đồng thuận và tự nguyện
ANARCHISM:--Một triết thuyết về một trật tự xã hội đặt nền tảng trên nền tự do không bị giới hạn bởi luật do người áp đặt- tất cả các hình thức chính phủ đều đặt nền tảng trên bạo lực, cho nên sai trái và tác hại cũng như không cần thiết (The philosophy of a new social order based on liberty unrestricted by man-made law; the theory that all forms of government rest on violence, and are therefore wrong and harmful, as well as unnecessary.)
Lịch sử KHÔNG DỪNG LẠI Ở BẤT KỲ THỜI ĐIỂM NÀO, ngay cả hôm nay! Có nghĩa sẽ còn thay đổi tiến nữa, cách mạng nữa vì những con người dám sáng tạo, dám thực hiệm, dám đối kháng vẫn còn nối tiếp.
Nhanchu dám tiên đoán, dựa trên kinh nghiệm và bằng chứng lịch sử phát triển của nhân loại cũng như những diễn biến hôm nay của sự thất bại cũng như tội ác nhà nước và những cao trào đối kháng đang diễn ra, rằng loài người rồi sẽ nhận thức đủ về Cái Chấm Xanh Mờ Nhạt và tôn giáo như chúng ta đang thấy hôm nay sẽ bị loại bỏ, rồi sau đó là sự ra đi của định chế nhà nước...
Con Đường mới nhân loại tiến bộ chọn lựa chưa biết chắc chắn sẽ được hình thành ra sao. Điều này tùy vào nhu cầu và khát vọng của thế hệ nhân loại lúc đó. Bao lâu? Chưa thể nói, nhưng hôm nay là 2014, phải hơn 2000 năm, nếu tính từ Tây lịch, và 15 ngàn năm, nếu tính từ những khám phá khảo cổ mới nhất- để đi từ Bộ Tộc Quyền, vương quyền, rồi đế quyền, rồi Giáo quyền và Nhà nước quyền!!! Nhưng hàng ngàn năm đã đi qua như một giấc mộng cỏn con! Năm 4000, 8000 v.v sẽ đến và phải đến và cũng chẳng dừng lại!
Tất cả phải đến và sẽ thay đổi không ngừng nghỉ khi còn những CON NGƯỜI dám SÁNG TẠO, dám hành động CÁCH MẠNG vì dám có KHÁT VỌNG TỰ DO cho giá trị NHÂN BẢN của chính họ! Nếu không loài hai chân gọi là "người" cũng chỉ là bầy khỉ tiến hóa hay con tò bò không thèm tiến hóa mà thôi!
nhanchu
--------------------------
Vatican Proposes Dramatic Shift In Attitude Towards Gays, Same Sex Couples
(Reuters) - In a dramatic shift in tone, a Vatican document said on Monday that homosexuals had "gifts and qualities to offer" and asked if Catholicism could accept gays and recognize positive aspects of same-sex couples.
The document, prepared after a week of discussions at an assembly of 200 bishops on the family, said the Church should challenge itself to find "a fraternal space" for homosexuals without compromising Catholic doctrine on family and matrimony.
While the text did not signal any change in the Church's condemnation of homosexual acts or its opposition to gay marriage, it used language that was less judgmental and more compassionate than past Vatican statements under previous popes.
The document will be the basis for discussion for the second and final week of the assembly, known as a synod, which was called by Pope Francis and focuses on the theme of the family.
It will also serve for further reflection among Catholics around the world ahead of another, definitive synod next year.
"Homosexuals have gifts and qualities to offer the Christian community: are we capable of welcoming these people, guaranteeing to them a further space in our communities? Often they wish to encounter a Church that offers them a welcoming home," said the document, known by its Latin name "relatio".
"Are our communities capable of proving that, accepting and valuing their sexual orientation, without compromising Catholic doctrine on the family and matrimony?" it asked.
John Thavis, Vatican expert and author of the bestselling 2013 book "The Vatican Diaries", called the document "an earthquake" in the Church's attitude towards gays.
"The document clearly reflects Pope Francis' desire to adopt a more merciful pastoral approach on marriage and family issues," he said.
A number of participants at the closed-door synod have said the Church should tone down its condemnatory language when referring to gay couples and avoid phrases such as "intrinsically disordered" when speaking of homosexuals.
That was the phrase used by former Pope Benedict in a document written before his election, when he was still Cardinal Joseph Ratzinger and head of the Vatican's doctrinal department.
EDUCATIONAL CHALLENGE
The language and tone of Monday's document, read to the assembly in the presence of Pope Francis, appeared to show that the advocates of a more merciful tone toward homosexuals and Catholics in so-called "irregular situations" had prevailed.
It said that the 1.2 billion-member Church should see the development of its position on homosexuals as "an important educational challenge" for the global institution.
While the Church continued to affirm that gay unions "cannot be considered on the same footing as matrimony between man and woman", it should recognize that there could be positive aspects to relationships in same-sex couples.
"Without denying the moral problems connected to homosexual unions it has to be noted that there are cases in which mutual aid to the point of sacrifice constitutes a precious support in the life of the partners," the document said.
Pope Francis has said the Church must be more compassionate with homosexuals, saying last year: "If a person is gay and seeks God and has good will, who am I to judge."
The Church teaches that while homosexual tendencies are not sinful, homosexual acts are.
The document also showed considerable opening to heterosexual couples who were married only in civil services or who were living together, mentioning "positive aspects" of such unions, especially if the couple saw them as a prelude to marriage in the Church.
While Church marriages clearly were "the ideal" for Catholics, it said, there were "constructive elements in those situations that do not yet or no longer correspond to that ideal".
Catholics used to call such cohabitation arrangements "living in sin", another phrase that bishops at the synod were urged not to use when speaking about these couples.
(Additional reporting by Tom Heneghan; Editing by Crispian Balmer)
The document, prepared after a week of discussions at an assembly of 200 bishops on the family, said the Church should challenge itself to find "a fraternal space" for homosexuals without compromising Catholic doctrine on family and matrimony.
While the text did not signal any change in the Church's condemnation of homosexual acts or its opposition to gay marriage, it used language that was less judgmental and more compassionate than past Vatican statements under previous popes.
The document will be the basis for discussion for the second and final week of the assembly, known as a synod, which was called by Pope Francis and focuses on the theme of the family.
It will also serve for further reflection among Catholics around the world ahead of another, definitive synod next year.
"Homosexuals have gifts and qualities to offer the Christian community: are we capable of welcoming these people, guaranteeing to them a further space in our communities? Often they wish to encounter a Church that offers them a welcoming home," said the document, known by its Latin name "relatio".
"Are our communities capable of proving that, accepting and valuing their sexual orientation, without compromising Catholic doctrine on the family and matrimony?" it asked.
John Thavis, Vatican expert and author of the bestselling 2013 book "The Vatican Diaries", called the document "an earthquake" in the Church's attitude towards gays.
"The document clearly reflects Pope Francis' desire to adopt a more merciful pastoral approach on marriage and family issues," he said.
A number of participants at the closed-door synod have said the Church should tone down its condemnatory language when referring to gay couples and avoid phrases such as "intrinsically disordered" when speaking of homosexuals.
That was the phrase used by former Pope Benedict in a document written before his election, when he was still Cardinal Joseph Ratzinger and head of the Vatican's doctrinal department.
EDUCATIONAL CHALLENGE
The language and tone of Monday's document, read to the assembly in the presence of Pope Francis, appeared to show that the advocates of a more merciful tone toward homosexuals and Catholics in so-called "irregular situations" had prevailed.
It said that the 1.2 billion-member Church should see the development of its position on homosexuals as "an important educational challenge" for the global institution.
While the Church continued to affirm that gay unions "cannot be considered on the same footing as matrimony between man and woman", it should recognize that there could be positive aspects to relationships in same-sex couples.
"Without denying the moral problems connected to homosexual unions it has to be noted that there are cases in which mutual aid to the point of sacrifice constitutes a precious support in the life of the partners," the document said.
Pope Francis has said the Church must be more compassionate with homosexuals, saying last year: "If a person is gay and seeks God and has good will, who am I to judge."
The Church teaches that while homosexual tendencies are not sinful, homosexual acts are.
The document also showed considerable opening to heterosexual couples who were married only in civil services or who were living together, mentioning "positive aspects" of such unions, especially if the couple saw them as a prelude to marriage in the Church.
While Church marriages clearly were "the ideal" for Catholics, it said, there were "constructive elements in those situations that do not yet or no longer correspond to that ideal".
Catholics used to call such cohabitation arrangements "living in sin", another phrase that bishops at the synod were urged not to use when speaking about these couples.
(Additional reporting by Tom Heneghan; Editing by Crispian Balmer)
No comments:
Post a Comment