Saturday, November 3, 2012

Cái Gọi là Giáo Hôi của Các Tôn Giáo sẽ Sụp Đổ Khi Nào?

Cho đến nay những ai có nhận thức hiểu biếu đều thừa nhận các giáo hội tôn giáo chỉ là những lừa dối hoang tưởng dựa vào tín ngưỡng để khống chế tư tưởng quần chúng song hành với các thể chế quyền lực chính trị và bạo lực quân đội. Thế nhưng nó vẫn tồn tại và thao túng mạnh mẽtại nhiều quốc gia đặc biệt là Mỹ. Tuy nhiên đã cho nhũng chỉ dấu cho thấy với đà nhận thức giá triị tự thân và hiểu biết khoa học, ngưòi ta không chỉ đang đối kháng lại định chế chính trị mà cả các giáo hội  tôn giáo nữa.

Tại Mỹ, một giáo sĩ  thuộc hàng giáo phẩm cao cấp của giáo hội Công Giáo Mỹ, Đức ông" William Lynn tại giáo phận Pennsylvania, vừa bị két án 6 năm tù vì tội bao che tội phạm tình dục với các trẻ em của các giáo sĩ duới quyền trong nhiều năm qua. Chúng ta đều biết không chỉ cấp giám mục, đức ông tại các giáo phận vi phạm tội bao che, mà cả Tòa Thánh Vatican từng là chính phạm tình dục cũng như đang bao che cho tội phạm khắp nơi ngay  cả thời quốc xã với giáo hoàng Pie XII.

Đó mới chỉ là một chỉ dấu nhỏ cuộc tiến trình suy thoái của tôn giáo, đặc biệt  giáo hội Công Giáo La Mã. Chỉ dấu suy đổ quan trọng nằm  trong sự kiện đối kháng của chính hàng ngũ giáo dân và giáo sĩ cao cấp của giáo hội . Những con người này đang nhận ra những phi lý và tính áp đặt độc đoán của Giáo Hội và họ  thách thức chất vấn ngay những  tín lý và giáo điều của Giáo hội.  Như  trưòng hợp giáo sĩ Peter Kennedy thuộc vùng Nam Brisban, Nưóc Úc, đã từ bỏ giáo hội vì bênh vcự quyền phụ nữ, thổ dân, và đồng tính hôn nhân, để thành lập nhà thờ Thánh Nữ Mary Lưu Dày qui tụ những ai muốn đối thoại thẳng đến thượng đế mà không cần qua giáo hội.  Trong cuộc trao đổi với nhà báo Judith Lucy trong chương trình “Judith Lucy 's Spiritual Journey, Episode 01 – Genesis” tr nh chiếu l úc 10 tối ngày 26-7-2012 trên đài ABC 1, ông đã tuyên bố về tính không thực, bảo thủ, kỳ thị và độc đoán của giáo hội công giáo La Mã .  (xem phim http://www.abc.net.au/iview/#/view/802332)

Sự kiện lớn hơn là giám mục Bill Morris (bishop) thuộc giáo phận Toowoomba bị chính giáo hoàng đương nhiệm truất quyền và hội đồng giám mục Úc  lên án chỉ vì Ông đưa đề nghị tìm giải pháp cho vấn đề nhân quyền tín lý trong tân ước qua việc đề  nghị  thụ phong linh mục cho phái nữ cũng như thay đổi quan điểm xã hội về sự bình đẳng đối xử giữa các sắc dân. Ông bị giáo hội ktế án là “không chính thống” và hủy hoại truyền thống v.v Sự kiện này đã khiến nhiều giáo dân phẫn nộ cũng như thức tỉnh về vai trò của tôn giáo trong tiến trình “xác định giá trị con người”.

Tôn giáo và định chế nhà nưóc đều tồn tại và củng cố nhờ  huyền thoại về vai trò "vì hạnh phúc an toàn  và  thăng tiến của Con Người". Nhưng lịch sử cũng như những tiến trình đang xảy ra trưóc mặt đều chứng minh ngược lại: Tôn giáo và quyền lực định chế nhà nước đã và đang kềm hãm nền tư do và hướng tư duy  nhân bản Con Người, gây chia rẽ , tạo căm thù giữa Con Người, và đã và đang tạo ra nhũng cuộc chiến tranh thanh trừng đẫm máu giữa cá nhân cũng như tập thể con người, đặc biệt tồi tệ nhất là  áp đặt Con ngưòi phải  tự hủy cá tính, đè nén  khổ  đau để thuần phục giới lãnh đạo đầy đạo đức giả khoác áo trịnh trọng, tôn kính.
Mong rằng tiến trình giải thể sự ràng buộc của tôn giáo và hệ  thống chính trị sẽ được tiến hành nhanh hơn để nhân loại được tự do hạnh phúc và thực hiện đời sống cộng hưởng  hòa bình với nhau kết quả hơn. Năng lực và tài nguyên sẽ không còn bị phí phạm vào kỹ nghệ quân sự an ninh nhà nước với vũ khí chiến tranh cao cấp, hoang phí  trong đền thờ giáo phẩm  mà sẽ được tận dụng vào khoa học y tế, giáo dục, nghệ thuật văn học đê thăng tiến đời sống Tự Do của  Con Người tư tinh thần đến vật chất.

Nhân Chủ
--------------------------
Series Synopsis
Judith Lucy is on a quest to see if there is something 'spiritual' out there to suit her, and she'll try just about anything including outback odysseys to new-age healing rituals, rebel churches and silent meditation retreats.

Top-Ranking Clergyman Gets Up to 6 Years in Prison for Hiding Priest Sex Abuse

A former top-ranking clergyman of the Roman Catholic Church in Pennsylvania has been sentenced to up to six years in prison for covering up child sexual abuse by Philadelphia priests. Monsignor William Lynn was found guilty of hiding the molestation by transferring predatory priests to unsuspecting congregations. He is the highest-ranking U.S. church official to be convicted of covering up child abuse to date.

Ousted priest says Bishop’s sacking result of “totalitarian regime”


Saturday, June 4, 2011
Father Peter Kennedy.
Toowoomba’s Catholic community expressed shock at the sacking of Bishop William Morris after a five-year Vatican investigation. But Father Peter Kennedy, of South Brisbane church St Mary’s in Exile, wasn’t surprised.
Sacked from the church in 2009 for “unorthodox practices”, Father Kennedy continues to front his congregation at the Trades and Labour Council building courtesy of the Queensland Council of Unions.
He, along with many others in the St Mary’s community, is responsible for Micah Projects, now one of Australia’s most respected homelessness projects.
Before their expulsion from the church, St Mary’s entered into a Treaty with Brisbane’s Aboriginal community, gave communion to married priests and the lesbian, gay, transgender, bisexual and intersex community, and had women playing leading roles in the mass.
For this, Father Kennedy was expelled and replaced. But when he left, 80% of the St Mary’s community went with him.
Readers can watch the new documentary about the controversy, “The Trouble With St Mary’s”, on the ABC’s Compass program website.
Green Left Weekly’s Ewan Saunders asked Father Kennedy about the sacking of Bishop Morris, the story of St Mary’s in Exile, and where the Catholic church is headed.
What was your personal response to the removal of Bishop Morris?
It wasn’t one of disbelief, it was predictable. Predictable because Bill [Morris] is a man of the people, and whereas the Second Vatican Council (Vatican II) in the ’60s said the church is a people of God, it is very much the clerical church.
So the people have no voice, the people never have any voice, about the election of their bishops for example. And in this particular case, the people were not consulted.
The hierarchy of the Catholic church will never consult the people — they just impose.
When, for example, we were a couple of years ago having strife with our archbishop, he said to me: “I obey the pope, you should obey me, and they, being the people, should obey you.”
So there’s that hierarchical line of command. So the people, I say they’re there to “pray, pay and obey”.
Now this story must have opened some old wounds for you. Why were you forced out of the church?
You know it didn’t reopen old wounds.
We have a film … shown on [ABC’s] Compass program … and a question I’m asked at the end is “how did I feel about being thrown out of the Catholic church?” And I said, “it’s the best thing that ever happened” and when I was asked why, [I said], “simply because you could exercise your conscience”.
You didn’t have to pretend to fall into line with the teachings of the Catholic church, which are often, if I can say it, based on nonsense.
So personally I have to say that what happened to me, and hopefully what happened with the community at large, was an opportunity at freedom and liberation.
Do you think there’s a battle brewing within the Catholic church between those forces of reform and conservatism, or is the crackdown on people like yourself and Bishop Morris a strong message to others not to rock the boat?
I think what you said at the end there is probably true, but you know you don’t have to be very avant-garde to be described as radical in the Catholic church.
It is the most conservative, fundamentalist church, particularly under this Pope, because he was very significant in the last pontificate of John Paul II, which went for something like 28 years.
He was, as they say, John Paul’s attack dog.



Many of us, we hung on, hoping that there would be quite a big difference when John Paul … went to heaven. But it was an amazing slap in the face to have Ratzinger made Pope.
That just crushed any hope you had left, that Vatican II had given us. You had this great hope, and it never happened, because John Paul II turned the second Vatican Council on its head, and so has this Pope.
How does St Mary’s in exile differ from your mainstream suburban church?
Women are marginalised by the Catholic church and always have been and always will be.
We have a list of women who begin the liturgy always, and they invite people to come up around the table for the Eucharist.
But the hierarchical church says no, only the ordained priest who has these special powers can celebrate mass. That’s nonsense, it’s the community who makes the liturgy happen, and the whole of the community participates in the Eucharist, which is why we got into trouble back in 2009.
What started you on the path you find yourself on today?
I came to South Brisbane to do the prisons, and I was quite naive, [had] no training to go into prisons, but I always wanted to work with the poor, but I didn’t know what “the poor” meant even.
But I discovered it when I started working in prisons — that we actually imprison the poor. So that radicalised me at the time. There was a riot in the jails in 1982, and wrongly I was seen by the hierarchy of the jails, to align myself with the prisoners.
I didn’t deliberately do that but I obviously did. And so I was stopped from going into the prisons by most prison officers. I think that radicalised me too. I’d done nothing to deserve this treatment, and I began to identify with those who were marginalised by society.
Karen and Peter Walsh, who were members of the community, ran a home at Albion for homeless kids. They came to live with me about 1985 at the parish house, and from that relationship, Micah Projects began.
Just towards the end, we entered into an agreement with Indigenous people here, but that was just stomped on by the hierarchy of the Catholic church.
So life goes on, because I do think that what is central to the message of the gospel is that the Jesus of the gospel is one who was identified with the marginalised and the poor. So I think that’s the mark of a Christian community.
Will the church remain relevant?
The Catholic church in this country, and in the Western world — I don’t think it can bounce back. There’s not much chance of some sort of radical leader coming to the head of the Catholic church.
I think that the Catholic church will be less and less relevant. Young people are not angry, they just find it not relevant to their lives.
So I don’t have much hope for the church. I think in 10 years’ time it may not really be operating that well at all.
There’s this huge walking-away from the church by its people, and rightly so because the church, instead of being concerned about the people, as we’ve just seen with Bishop Morris, they are only concerned about a theology that underscores power, and male hierarchical power, and claim that that’s the way Jesus set the church up, which is total nonsense.
Bishops are caught wherever they are, because a bishop has to promise obedience of mind and will to the Pope when he becomes a bishop, so you immediately give away your conscience.
It’s a sort of a totalitarian regime, it’s a fascist sort of state, where “branch managers”, as Bishop Morris called bishops, pledge total allegiance to one man, who’s just a man, and just like all of us, he’s a wounded person.
We’ve heard about the “temple police” who reported St Mary’s to the Vatican accusing it of unorthodox practices. Who are they?
They are a group of disparate people. In our case, the people who reported us to Rome, pathetic’s not the right word to use, but they were really sad people, and not very bright.
There were three or four priests, very conservative, very righteous of course. And Rome listens to them.
The sad thing is that the Bishops just don’t have that fortitude to stand up against Rome. It is amazing to people like yourself that they would lack that.
You know this film that Peter Hegedus has produced called “The Trouble with St Mary’s” — I want him to chànge that title and call it “Giving Rome the Finger

No comments:

Post a Comment